Hur blir man författare?

Allt börjar med en önskan om att uttrycka sig.
 

När jag var barn älskade jag att rita. Inte för att jag var speciellt duktig på det utan för det tillfredsställde mitt inre där jag fick fantisera, föra inre monologer och vara kreativ. När jag lärde mig skriva skrev jag också sagor och började drömma om att en dag skulle jag bli författare. Jag tror i och för sig att det kom sig av att jag älskade papper, tidningar och böcker så mycket - det måste ju vara en fantastisk känsla att bara se sitt namn på en bok som man kunde hålla i sin hand.

 

Här sitter jag 19 år gammal och skriver på min digitala skrivmaskin. Jag saknade min gamla, vanliga skrivmaskin men pappa hade köpt denna åt mig, vilket jag var tacksam för, men färgbanden var dyra.
 
- Skriv inte så mycket, sa pappa.
 
Han anade inte att jag en dag skulle bli utgiven författare. Han fick aldrig uppleva det heller eftersom han dog 1998. Endast 48 år gammal.
 
 
 
 
 
När jag så blev vuxen så förträngde jag min stora barndomsdröm. Jag visste helt enkelt inte hur jag skulle kunna närma mig den. Jag var inte ens duktig på det grammatiska och kände mig ganska så ordfattig. Mina föräldrar läste aldrig böcker och hög utbildning för mig eller mina syskon var nog inget de gick och fundera över. De var nog glada om jag överlevde ekonomiskt och skaffade mig en egen familj.
 
I 30 års åldern hände många bra saker i mitt liv som både stärkte min självkänsla och mitt självförtroende. Jag kan kort och gott säga att jag blev författare för att jag vågade TRO, och för att jag vågade KÄMPA mig till det.
Hur lyckades jag bli författare?
 
VISUALISERING
ARBETSDISCIPLIN
KÄRLEK OCH GLÄDJE TILL MITT ARBETE
& EN JÄDRA MASSA TUR
 
Får jag lov att säga att det krävs en viss TALANG också?
 
Jag blev utgiven 2008 med en barnbok som jag idag inte vill prata så mycket om. Det var en märklig tid men den ledde mig in i författar- och bokförlagsvärlden. Jag var 37 år gammal och mammaledig till min son samt att jag studera på deltid via distans och skrev på min första roman för vuxna.
 
Idag är jag utgiven med ett flertal barnböcker och två romaner för vuxna. Och fler utgivningar är på G under 2015.
 

  • Från början när jag började skriva böcker och fick dem utgivna så studerade jag Litteraturvetenskap på Universitet via distans. Jag har provat på att vara regionombud för författarna med uppdrag från Sveriges författarförbund och andra kulturella möten.
  • Jag har varit på BOKMÄSSAN i Göteborg 2 gånger. Sist så liftade jag med en lastbil 144 mil tur och retur.
  • Jag har gjort TRE böcker tillsammans med Millis Sarri. Samma illustratör som gör Super-Charlie böckerna med deckardrottningen Camilla Läckberg.
  • Jag har blivit intervjuad av tidningar, intervjuad i radio och teve. I januari var jag även med i Expressens söndagsbilaga. Temat var vikt men de skrev om mitt författarskap också.
  • Jag har fått TVÅ stora Stipendium. Ett från Författarfonden och ett från Sveriges författarförbund.
  • Jag har haft starta eget bidrag som författare och är NU egenföretagare.
Jag visualiserar om att få fortsätta med mitt författarskap livet igenom. Det här är verkligen att få leva sin dröm. Att vara författare är en livsstil och mitt kall.
 
 
 
Expressen Söndagsbilaga 2014
 
Jag for ned utan en krona på mig. Tågresan var betald av Expressen. Vi tre utvalda kvinnor sminkades och plåtades i en lokal.
 
Jag tyckte det var ovant men enormt roligt.
 
 
 

 

 

 Det här kändes speciellt...
 
Bokmässan i september 2014.
Jag reste dit med lastbil...
 
Millis Sarri står här i mitten och bredvid henne Camilla Läckberg och jag - hennes författare.
 
Kort möte med Camilla då jag var tvungen att rusa till en taxi men roligt att äntligen få träffas. Jag beundrar människor som jobbat hårt för sina framgångar. Tyvärr är jag inte så förtjust i deckare men min mamma är ett stort fan. Däremot älskar jag Super-Charlie böckerna - tycker de är så fina.
 
 
 
2014 var ett år som jag satsade hårt på att marknadsföra mig hos skolor och bibliotek också. Vill gärna göra FÖRFATTARBESÖK.
I år hoppas jag på många bokningar. Det är så roligt att komma ut och prata och möta barn. Jag lär mig massor varje gång.
 
Sedan är det ju så att jag ÄLSKAR när läsare hör av sig och säger något positivt om sitt möte med någon av mina böcker. Även roligt då man ramlar över recensioner på andras bloggar.
 
Vill någon recensera någon av mina böcker så hör gärna av er till mina bokförlag som ger ut just den titeln.
 
2015 kommer att bli ett toppen år.
Kram till er alla!
  
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

sannajuhlin.blogg.se

Gift tvåbarnsmamma från Söråker som är författare & egenföretagare. Jag är utgiven med både barnböcker och romaner för vuxna. Gör gärna författarbesök på skolor & bibliotek. Här skriver jag om mitt liv och min karriär.

RSS 2.0