Min kreativa dotter!

Min snart 12 åriga dotter har alltid varit pysslig av sig. Hennes favoritprogram genom åren har varit Philofix på barnkanalen och jag tror hon har lärt sig mycket därifrån. Men annars är det väl ärvda gener. Både hennes moster och min kusin är konstnärliga av sig.
 

De här figurerna är gjorda av trolldeg. Min dotter som har gjort dem, målat och fixat detaljer som glasögon.
 
Såhär enkelt är det att göra själv:

1 dl vatten 2 dl mjöl 1 dl salt 1 msk olja ev. karamellfärg

Blanda ihop ingredienserna till en smidig deg. Skapa, greja och bygg!

Om du vill spara dina konstverk kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå i rumstemperatur över natten. När figurerna har torkat färdigt går det bra att måla på dem med hobbyfärg om man så vill. Dottern har kört tuschpennor ibland också eller vanlig vattenfärg. Ögonen kommer nog från en hobbybutik som Panduro.


Jag är själv urdålig på hantverk. Kan knappt sy och absolut inte trä in tråden i en symaskin. Hur kan ens människor ha sådana kunskaper? Till och med maken fixade att få till tråden korrekt då vi sist köpte en begagnad symaskin men jag hajar inte logiken. Lär jag mig förkunskaperna så glöms de lätt bort. Men dottern gillar allt sånt här och vill gärna lära sig mera. Ett tag hade hon dille på att sy dockor av strumpor men nu är hon inne i en virkningsperiod. Vi fixade lite garn häromveckan och sedan har hon bland annat sytt en mössa åt sin hamster Totte. Han får bara ha den vid fotograferingstillfällen...hihi...men söt blev han.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

sannajuhlin.blogg.se

Gift tvåbarnsmamma från Söråker som är författare & egenföretagare. Jag är utgiven med både barnböcker och romaner för vuxna. Gör gärna författarbesök på skolor & bibliotek. Här skriver jag om mitt liv och min karriär.

RSS 2.0